Ilgai galvojau, kaip taikliau pavadinti šią vaikų ugdymo įstaigose paplitusią pseudo kūrybiškumo metodiką, kurią norėčiau dabar trumpai aptarti. Ir sugalvojau „Bonsai kūrybiškumas“, nes žodis bonsai kilęs iš dviejų japoniškų „bon“ ir „sai“, kas reiškia „augti padėkle“. Didelei kūrybiškumo propagandos bangai nuvilnijus per Lietuvą, pedagogai griebėsi įvairiausių priemonių kaip mokyti vaikus kūrybiškumo. Labiausiai vykusios kūrybiškumo ugdymo praktikos kažkada, tikėkimės, sužydės mūsų vaikų ir anūkų gyvenimais ir darbais. Tačiau yra tokia gyvybinga kaip virusas pseudo metodika, plačiai taikoma darželiuose ir mokyklose, kai kūrybiškumas suvokiamas tik labai siauroje vaizduojamojo meno disciplinoje ir diegiamas per buką pamėgdžiojimą. Lyg kūrybiškai mąstyti būtų visai nesvarbu, lyg kūrybą reikėtų stropiai padaryti: nulipdyti, pritaškyti, suklijuoti, iškirpti, numegzti, suplėšyti ir visaip kaip nuterlioti. Nepikta kai tokie dalykai vyksta darželyje, nes pirštukų darbai lavina motoriką. Bet ir mokyklose yra daugybė mokytojų, kurie giliai įsitikinę, kad kūrybiškumas slypi paveikslėlyje, o ne mąstyme. Jie taip pat galvoja, kad kūrybiškumo principas yra ne laisvai interpretuoti, o tiksliai atkartoti… Kažkur matytą, kažkur girdėtą, kažkur kažkieno jau šimtą kartų palaikintą kūrybiško žmogaus kūrinį. Gal jie nesupranta, kad kūrybiškumą gimdo mūsų smegenys, o ne rankos. Jie nenori pripažinti, kad kūrybiškumas neturi standartų, kad jo negalima nusipirkti kanceliarinių prekių skyriuje, jis nepasislėpęs vaikų kuprinėse ir nebudi tėvų piniginėse. Jo nereikia piešti ar dar blogiau – spalvinti. Jo net nereikia iškarpyti „tiksliai kaip tame pavyzdyje“, nes tai tebus Bonsai kūrybiškumas – sutramdytas, suveržtas, apkapotas, toks kaip šimtametis girių milžinas mažam padėkliuke.
Aš taip norėčiau paraginti mokytojus, būkite mieli, atsikratykite savo baimių padaryti klaidą, išdrįskite nulipti nuo savo Aketuri formato, prisijaukinkite su vaikais jus supančią aplinką ir drąsiai eksperimentuokite. Ir darykite tai ne tik dailės-darbelių pamokose, nes didieji atradimai gimsta kažkur tarp disciplinų.